Minęło już niemal pół roku od wprowadzenia nowych przepisów dotyczących zatrudniania cudzoziemców przez polskich pracodawców. Przepisy te, jeszcze przed ich wprowadzeniem, były przedmiotem wielu dyskusji. Przygotowując się do zmian również nasz urząd zorganizował przy współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Gdańsku spotkanie informacyjne w grudniu 2017 r.
Podczas tamtego spotkania wyjaśnialiśmy sposób załatwiania spraw urzędowych oraz omawialiśmy najistotniejsze, z punktu widzenia przedsiębiorcy, zmiany jakie zajdą po 1 stycznia 2018 r. Teraz, po kilku miesiącach, możemy pokusić się na pierwsze podsumowanie, wskazanie głównych problemów i wyzwań, przed którymi na co dzień stoją pracodawcy ubiegający się o zatrudnienie cudzoziemca.
Z tej właśnie przyczyny dnia 12 czerwca 2018 r. z inicjatywy Powiatowego Urzędu Pracy w Tczewie, tczewskiego oddziału Pracodawców Pomorza oraz Domu Przedsiębiorcy w Tczewie zorganizowaliśmy spotkanie informacyjne na temat zatrudniania cudzoziemców.
Pracodawcy korzystają z możliwości zatrudniania cudzoziemców głównie z powodu deficytu chętnych do pracy. Przepisy, które weszły w życie od 1 stycznia 2018 r. wprowadziły szereg nowych obowiązków które musi wypełnić pracodawca. Oprócz konieczności złożenia kompletu dokumentów firma nie może zalegać z opłatami w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Powstał również obowiązek informowania o tym czy cudzoziemiec podjął, czy nie podjął zatrudnienia na podstawie zarejestrowanego wcześniej oświadczenia. O wszystkich tych spostrzeżeniach i najczęstszych wątpliwościach pracodawców poinformowała Żaneta Sadowska – Kierownik Działu Usług Rynku Pracy z Powiatowego Urzędu Pracy w Tczewie. Uzupełnieniem tej części spotkania było również poinformowanie zebranych o aktualnych trendach związanych z zatrudnianymi cudzoziemcami. Ile oświadczeń wpisał do ewidencji urząd między styczniem a majem 2018 r.? Ile oświadczeń było zarejestrowanych w analogicznym czasie w ubiegłym roku? Jakie można wysunąć wnioski na podstawie tych danych? W jakich zawodach najczęściej są zatrudniani cudzoziemcy? Na te m.in. pytania można było uzyskać odpowiedzi.
Nowelizacja przepisów dotyczyła również wysokości kar nakładanych na pracodawców, u których podczas kontroli wykryto nieprawidłowości. Kontrole legalności zatrudnienia, w tym legalności zatrudnienia cudzoziemców, są prowadzone przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 lipca 2007 r. Wcześniej zadania te realizowały inne jednostki. Przedstawiciel inspekcji pracy - Izabela Struczyńska - zaprezentowała zebranym pracodawcom informacje na temat zakresu kontroli legalności zatrudnienia obcokrajowców. Pracodawcy dowiedzieli się również jakie sytuacje powodują, że zatrudnienie cudzoziemca uznaje się za nielegalne. Jak wygląda paszport, wiza, karta pobytu na pobyt czasowy, zezwolenie na pracę - tego również dowiedzieli się uczestnicy konferencji.
Podstawowym narzędziem współpracy jest rozmowa i wzajemne zrozumienie. Stwierdzenie to nabiera szczególnego wydźwięku w momencie gdy zatrudnia się obcokrajowców, którzy często nie legitymują się odpowiednią znajomością języka polskiego. O propozycji współpracy w ramach nauki języka polskiego przez cudzoziemców opowiedziała Prof. UG, dr hab. Aneta Lewińska z Uniwersytetu Gdańskiego.
Po wystąpieniach nadszedł czas na zadawanie najbardziej nurtujących pytań. Pracodawcy uczestniczący w spotkaniu skrzętnie skorzystali z tej możliwości za co im serdecznie dziękujemy. Mamy nadzieję, że poruszane tematy oraz wyjaśnienia spornych kwestii ułatwią sprawne załatwianie spraw urzędowych związanych z zatrudnieniem obcokrajowców.