Być przedsiębiorczym, czyli?
Słownikowa definicja określa przedsiębiorcę jako osobę prowadzącą firmę, działalność gospodarczą, która z czasem, na kolejnym etapie rozwoju zatrudnia ludzi do wykonywania prac zleconych przez właściciela tej firmy. Produkując pewne dobra lub świadcząc usługi przedsiębiorstwo generuje zysk, dzięki czemu może się dalej rozwijać. Jest to naturalnie bardzo uproszczona definicja, gdyż osoba przedsiębiorcza musi charakteryzować się innymi cechami jeśli chce osiągnąć sukces. Samodzielność, zaradność, odwaga, pewność siebie, asertywność, kreatywność i ciekawość zdobywania nowej wiedzy – to najistotniejsze z tych cech.
Czy Bill Gates, założyciel Microsoftu, osiągnąłby sukces gdyby nie jego kreatywność? Jak wielka ciekawość świata pcha wciąż do przodu Elona Musk'a – założyciela PayPal'a, SpaceX, Tesli czy Hyperloop'a? Jak bardzo zaradny i pewny siebie musiał być Larry Page tworząc w 1998 r. wyszukiwarkę Google, w czasie gdy tak naprawdę Internet dopiero raczkował. Co łączy te trzy osoby i wizjonerów im podobnych? Zaczynali od zera, od najmłodszych lat zdobywali wiedzę, porażki motywowały ich do dalszego działania bo wierzyli w to, że osiągną sukces.
Warto zacząć od najmłodszych lat
Kadra Powiatowego Urzędu Pracy w Tczewie posiada wiedzę i doświadczenie, które zdobywa w trakcie współpracy z osobami poszukującymi swojej ścieżki zawodowej oraz
z przedsiębiorcami. Wiedzą tą chętnie dzielimy się z uczniami, po to aby pobudzić w nich ducha przedsiębiorczości i przygotować do pewnego startu w karierę zawodową. W tym celu przygotowaliśmy zajęcia.
Uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych i Odzieżowych w Tczewie oraz Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Swarożynie spotkali się z naszymi doradcami klienta aby uczestniczyć w zajęciach z zakresu przedsiębiorczości. Tematyka zajęć dotyczyła zagadnień:
- własna firma czy praca na etacie,
- jak rozpocząć działalność gospodarczą,
- jak pozyskać środki na jej prowadzenie i rozwój,
- czy nadajesz się na przedsiębiorcę (test).
Spotkaliśmy się również z uczniami z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Tczewie, gdzie nasz doradca zawodowy poprowadził rozgrywki „Pokera osobowościowego". To gra dla osób, które chcą poznać swoje mocne strony, określić własne możliwości rozwoju, bądź poprawić własne relacje z otoczeniem.
Odkrywam w sobie przedsiębiorcę
Podczas zajęć uczniowie mieli możliwość rozwiązać test, który miał im dać odpowiedź na pytanie: czy jestem przedsiębiorcą? Specjalne przygotowane badanie składało się z 36 pytań
i stwierdzeń związanych pośrednio lub bezpośrednio z przedsiębiorczością. Zadaniem ucznia było spontaniczne udzielenie odpowiedzi TAK w przypadku gdy zgadzał się z danym założeniem, lub NIE jeśli się z nim nie zgadzał. Istotne było to aby zaznaczać te odpowiedzi, które jako pierwsze przyszły na myśl.
Po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania należało zsumować punkty, które były naliczane według stosownego klucza. Liczba punktów dała odpowiedź na pytanie jakim typem przedsiębiorcy jest uczeń. Test przewidywał 5 typów przedsiębiorcy. Uczestnicy, którzy uzyskali najmniej punktów to typowi podwładni, którzy nie przejawiają żadnych cech do prowadzenia działalności gospodarczej. Drugi typ to rzetelni bankierzy – nie lubią podejmować ryzyka, są rozważni i dokładni, nie mają cech przywódczych, lubią pracę spokojną, w swoich działaniach są precyzyjni. Kolejna grupa to kierownicy z cechami przedsiębiorczości. Lubią przebywać z innymi ludźmi, potrafią organizować i planować nieduże przedsięwzięcia i zajmować się kontrolą nad ich realizacją. Takimi cechami charakteryzują się osoby gotowe do prowadzenia niedużej firmy. Przedsiębiorcy z silnymi tendencjami do prowadzenia własnej działalności lubią podejmować ryzyko, uporządkowanie i rutyna to coś co ich męczy, wolą przełamywać bariery i łamać zasady. Osoby, które zdobyły najwięcej punktów to typ przedsiębiorców neurotycznych. Cechuje ich bardzo duża chęć do podejmowania ryzyka, porównywana wręcz z hazardem. Łączy się ona
z ciągłą chęcią wygrywania. Współpraca z takimi osobami to duża przygoda lub jeszcze większa udręka. Takie osoby najlepiej sprawdzają się w wolnych zawodach lub na niezależnych stanowiskach.
Jak widać w biznesie, podobnie jak w życiu, warto znaleźć stan równowagi. Aby nasze działania, nadmierna chęć sukcesu lub odwrotnie - brak gotowości do podejmowania jakiegokolwiek ryzyka nie przyczyniały się do poniesienia klęski.
Podsumowanie
W listopadzie odwiedziliśmy uczniów czterech szkół, gdzie poprowadziliśmy cztery zajęcia
z cyklu „Od marzeń do kariery" (80 uczestników) oraz trzy zajęcia z cyklu „Etat czy samozatrudnienie?" (50 uczestników). Ponadto w związku z obchodami Pomorskiego Dnia Przedsiębiorczości poprowadziliśmy również cztery zajęcia z przedsiębiorczości (87 uczestników) oraz jedne z pokera osobowościowego (10 uczestników).