Z takim założeniem kolejny już rok z rzędu zaprosiliśmy uczniów szkół ponadgimnazjalnych do udziału w spotkaniach z cyklu „Wystartuj z Nami!". Zajęcia te skierowane są do uczniów, którzy w danym roku szkolnym kończą szkołę i stają przed wyborem swojej ścieżki kariery oraz ewentualnej dalszej edukacji. Wszystko po to, aby uczniowie w sposób świadomy i odpowiedzialny decydowali o swojej przyszłości. Aby dobrze wystartowali i aby mieli motywację do działania.
Pierwsze kroki w urzędzie pracy
Podczas zajęć „Wystartuj z Nami!" prezentujemy uczniom w jaki sposób poruszać się po naszym urzędzie oraz z jakich form wsparcia można i warto skorzystać będąc zarejestrowanym w Powiatowym Urzędzie Pracy w Tczewie.
A co należy zrobić aby się zarejestrować? Uczniom prezentujemy dwie możliwości:
- tradycyjną, która polega na zgłoszeniu się do siedziby urzędu z kompletem dokumentów (dowód osobisty, świadectwo szkoły, świadectwa pracy, dokumenty potwierdzające kwalifikacje) oraz z formularzem rejestracyjnym,
- elektroniczną – uzupełniając specjalny formularz na stronie www.praca.gov.pl mamy możliwość wybrania konkretnego dnia i godziny rejestracji osobistej w urzędzie pracy. Zaletą tej formy jest to, że nie trzeba stać w kolejce do rejestracji.
Współpraca z doradcą klienta
Już po rejestracji każda osoba bezrobotna kierowana jest do doradcy klienta. Doradca klienta w Powiatowym Urzędzie Pracy w Tczewie to osoba, która zajmuje się obsługą osoby bezrobotnej od momentu jej rejestracji aż do wyrejestrowania (np. z powodu podjęcia pracy). Warto nadmienić, że osoba bezrobotna ma przypisane konkretnego, indywidualnego doradcę klienta. Pozwala to na lepsze poznanie siebie nawzajem, zrozumienie swoich potrzeb i budowanie pozytywnych relacji.
Podczas pierwszej rozmowy obowiązkiem doradcy klienta jest sprofilowanie osoby bezrobotnej. Na podstawie aktualnej sytuacji osoby bezrobotnej, jej planów, zamiarów zawodowych oraz wymagań względem zatrudnienia określany jest profil współpracy. Urząd może ustanowić jeden z trzech profili pomocy. W zależności od profilu, osoba bezrobotna może skorzystać z różnych form wsparcia.
Kolejnym krokiem na początkowym etapie współpracy na linii osoba bezrobotna – doradca klienta jest określenie indywidualnego planu działania. Dokument ten określa częstotliwość wzajemnych kontaktów i wizyt w urzędzie, rodzaj preferowanego przez osobę bezrobotną wsparcia oraz kierunek ścieżki zawodowej, w którym chce podążać osoba bezrobotna.
Tak przygotowane podłoże wzajemnej współpracy pozwala na łatwiejsze osiągnięcie wyznaczonego celu. Kolejne kontakty osoby bezrobotnej z doradcą klienta związane są z proponowaniem konkretnych ofert pracy czy też form pomocy realizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Tczewie.
Na problemy – doradca zawodowy!
Nasi klienci, którzy mają problem z określeniem swoich zawodowych priorytetów zawsze mogą skorzystać z usług doradców zawodowych. Doradca zawodowy pomaga odnaleźć się na rynku pracy, przygotowuje osobę poszukującą zatrudnienia do rozmowy kwalifikacyjnej z potencjalnym pracodawcą. Zwraca uwagę na to jakich błędów należy unikać, na jakie pytania podczas rozmowy o pracę warto się przygotować. Doradca pomaga również zaktualizować dokumenty aplikacyjne tak, aby były one atrakcyjne i zauważane przez rekruterów. Każdy nasz klient może skorzystać z porad doradców zawodowych podczas spotkań indywidualnych lub grupowych, które organizowane są na terenie naszego urzędu.
Wsparcie merytoryczne, szczególnie osób młodych, dopiero rozpoczynających swoją pracę zawodową jest dla nas bardzo ważne. Chcemy i przekazujemy najważniejsze informacje aby pomóc w starcie na rynku pracy.
Podsumowanie
W styczniu odwiedziliśmy 4 szkoły z terenu powiatu tczewskiego, w których poprowadziliśmy 11 zajęć z cyklu „Wystartuj z Nami!". W spotkaniach wzięło udział łącznie 171 uczniów.