Światowy Tydzień Przedsiębiorczości to doskonała sposobność do spotkania się z uczniami, którzy powoli kończą edukację i już wkrótce będą podejmować decyzję o kontynuacji nauki, pierwszym zatrudnieniu lub założeniu własnej firmy. Z tej okazji przygotowaliśmy zróżnicowane zajęcia o tematyce związanej z przedsiębiorczością, zatrudnieniem i rozwojem umiejętności.
W ramach cyklu spotkań „Własny Biznes? Jasna Sprawa!" przygotowaliśmy 3 rodzaje spotkań:
  1. Pod hasłem „Indywidualna Działalność Gospodarcza" przygotowaliśmy zajęcia, podczas których wyjaśnialiśmy czym jest własny biznes, jakie są jego cechy charakterystyczne. Wymieniliśmy jakie cechy powinien posiadać przedsiębiorca lub osoba zamierzająca rozpocząć działalność na własny rachunek. Zastanowiliśmy się wspólnie z uczniami o czym trzeba pamiętać przed założeniem firmy, a także jakich spraw należy dopilnować aby nasza działalność już na starcie nie była skazana na niepowodzenie. Następnie omawialiśmy jak wygląda procedura założenia działalności gospodarczej krok po kroku. Jakie urzędy należy odwiedzić, jakie dokumenty należy złożyć, jakie pozwolenia uzyskać. Początkujące firmy, a także te działające dłużej, mają możliwość ubiegania się o różne formy wsparcia przy zatrudnianiu pracowników lub rozwoju miejsc pracy. Wymieniliśmy te formy oraz instytucje, które wspierają przedsiębiorczość. W naszej ocenie taka dawka informacji pozwala szerzej spojrzeć na problematykę związaną z prowadzeniem biznesu. Oprócz wiedzy teoretycznej była również możliwość zderzenia się z rzeczywistością. Na jednych z zajęć towarzyszyła nam Pani Katarzyna Bujanowska, właścicielka firmy FizjoFitka, która podzieliła się z uczniami swoimi spostrzeżeniami związanymi z funkcjonowaniem własnego biznesu.
  2. „Etat czy samozatrudnienie?" to pytanie, które towarzyszyło nam podczas zajęć, które również prowadziliśmy w szkołach podczas Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. W trakcie wizyty w szkołach przedstawialiśmy uczniom aktualną sytuację na lokalnym rynku pracy, opowiadaliśmy o tym jak zmienia się zapotrzebowanie na pracowników oraz jakie wymagania przed kandydatami do pracy stawiają aktualnie pracodawcy. Uczniowie zapoznają się również z wykazem najczęściej poszukiwanych pracowników. Kolejnym omawianym przez nas tematem była kwestia związana z rodzajami umów jakie mogą być zawierane z pracownikami. Przedstawiliśmy plusy i minusy każdego rozwiązania. Ponadto uzmysłowiliśmy uczniom jak wyglądają koszty zatrudnienia pracownika i jaka jest różnica między wynagrodzeniem brutto a netto. Po omówieniu pracy na etat, porozmawialiśmy z uczniami o tym jakie są zalety i wady prowadzenia własnego biznesu. Jak wyglądają koszty stałe związane z prowadzeniem firmy, jakie sprawy należy załatwiać w urzędach i na co zwrócić szczególną uwagę aby nasza firma mogła się utrzymać.
  1. W trakcie  warsztatów z zakresu przedsiębiorczości w Zespole Szkół Budowlanych i Odzieżowych w Tczewie  zastosowano elementy metody grywalizacji. Grywalizacja to  wykorzystanie mechaniki znanej np. z gier fabularnych i komputerowych, do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia zaangażowania uczestników warsztatów. Zakres zadań dotyczył min. określania kompetencji przedsiębiorczych, cech, umiejętności, oczekiwań wobec pracy, wartości i  wiedzy. Poruszano także zagadnienia dot. określania celu i zasad jego realizacji. Wprowadzając elementy rywalizacji i nagradzania zwiększamy tempo zdobywania wiedzy, poszerzania kompetencji w określonym obszarze. Jest to technika, która bazuje na przyjemności jaka płynie z pokonywania osiągalnych wyzwań, rywalizacji i współpracy. Rozwijamy wiedzę, umiejętności  i zwiększamy zaangażowanie przez zabawę!
Na nasze zaproszenie do udziału w zajęciach pozytywnie odpowiedziała dyrekcja 8 szkół ponadpodstawowych z terenu powiatu tczewskiego. Poprowadziliśmy łącznie 19 zajęć, w których uczestniczyło 440 uczniów.