Zalecenia Rady Europejskiej.
Badanie kompetencji cyfrowych to szczególna pomoc dla osób młodych, która wynika z Zalecenia Rady Europejskiej, zgodnie z którym od początku 2014 r. państwa członkowskie zostały zobligowane do wdrożenia Gwarancji dla Młodzieży. W dniu 30 października 2020 r. na szczeblu UE przyjęto zalecenie w sprawie wzmocnionej Gwarancji dla Młodzieży, tzw. „Pomost do zatrudnienia – wzmocnienie gwarancji dla młodzieży". Zgodnie z dokumentem państwa członkowskie mają oceniać umiejętności cyfrowe i w razie potrzeby zapewnić osobom młodym do 30 roku życia, dostęp do specjalnych szkoleń przygotowawczych w celu zwiększenia ich umiejętności cyfrowych. Realizatorem Gwarancji dla Młodzieży w Polsce są m.in. powiatowe urzędy pracy.
Czym są kompetencje cyfrowe?
Kompetencje cyfrowe to nie tylko obsługa programów i komputera. Równolegle z postępem technologicznym zmienia się ich definicja oraz zakres. Dziś za kompetencje cyfrowe uważa się umiejętność współpracy i porozumiewania się, programowanie, tworzenie treści cyfrowych, umiejętność korzystania z danych i informacji jak również kompetencje związane z cyberprzestępstwem. W związku z pojawiającym się rozwojem technologicznym i nowymi zawodami powstaje zapotrzebowanie na nowe umiejętności i kwalifikacje u pracowników. Dlatego tak ważne jest stałe podnoszenie swoich kompetencji cyfrowych oraz uczenie się w coraz bardziej nasyconym cyfrowo społeczeństwie. Na znaczeniu zyskują umiejętność takie jak: wyszukiwanie, przeglądanie i filtrowanie danych w sieci, ocena jakości i wiarygodności źródeł czy obsługa baz danych i arkuszy kalkulacyjnych.
Jak wygląda badanie kompetencji cyfrowych?
Ocena polega na przeprowadzeniu krótkiego testu badającego umiejętności cyfrowe składającego się z dwóch części:
Część 1 – Samoocena
Część 2 – Sprawdzian praktyczny
Wyniki testu klienta omówione zostaną z doradcą klienta i wspólnie podejmą decyzję czy zachodzi potrzeba uzupełnienia kompetencji cyfrowych.