Prowadząc z uczniami zajęcia z cyklu „Od marzeń do kariery" nasze rozważania zaczynamy zawsze od definicji osobowości. Zadając pytanie czym jest osobowość w odpowiedzi czasami spotykamy się z ciszą. No bo każdy z nas wie czym jest osobowość ale określenie jej definicji potrafi sprawić niemały problem. Pytamy wówczas uczniów: „Czy każdy z nas ma osobowość?" - „Oczywiście!" – słyszymy w odpowiedzi. Każdy z nas ma zestaw cech charakteru, myśli i uczuć które nadają spójność naszemu zachowaniu, definiują nasz sposób bycia.

Kim ja jestem?

Psycholog, socjolog John L. Holland wyróżnił 6 typów osobowości zawodowej: realistyczny, badawczy, artystyczny, społeczny, przedsiębiorczy i konwencjonalny. Aby dowiedzieć się, który typ osobowości jest przeważający należy uzupełnić specjalny test. Jest on bardzo szczegółowy, a jego uzupełnienie czasochłonne. Na potrzeby zajęć „Od marzeń do kariery" przygotowaliśmy dla uczniów jego skróconą wersję składającą się z 50 pytań. Uczniowie uzupełniając kwestionariusz zainteresowań zawodowych zaznaczają w arkuszu te odpowiedzi, z którymi się najbardziej identyfikują. Do wyboru są dwie odpowiedzi: TAK i NIE. Każda odpowiedź pozytywna przenoszona jest na specjalny arkusz, który jest kluczem do określenia preferowanego typu aktywności zawodowej.

Każdy z nas jest inny!

Typów aktywności jest pięć: kierowniczy, społeczny, metodyczny, innowacyjny oraz przedmiotowy. Zainteresowania kierownicze definiują osoby lubiące podejmować obowiązki, lubią być odpowiedzialne, potrafią dawać instrukcje innym ale także kontrolować swoje zachowanie, organizować swój czas. Osoby o zainteresowaniach społecznych to takie, które lubią kontakt z drugą osobą i pomagają innym w rozwiązywaniu problemów. Zainteresowania metodyczne określają osoby, które lubią pracować nad jednym zadaniem, póki go nie ukończą. Osoby o zainteresowaniach innowacyjnych to nowatorzy, którzy lubią eksperymentować i łatwo przystosowują się do zmiennych warunków działania. Natomiast zainteresowania przedmiotowe cechują osoby, które w swojej pracy chętnie korzystają z narzędzi, maszyn, a w swojej pracy wykorzystują sprawdzone technologie.

Najwyższe wartości w arkuszu określają jakie typy zainteresowań zawodowych są przeważające u ucznia.

Możesz być kim chcesz!

Dlaczego warto znać swoje słabe i mocne strony, preferowane typy aktywności czy zainteresowania zawodowe? Dlatego, że nasza osobowość ma bardzo duży wpływ na to w jaki sposób będziemy wykonywać konkretną pracę. Podczas zajęć staramy się uzmysłowić młodzieży, że praca która dla kogoś może być pasjonująca dla mnie może być nudna i schematyczna. Coś co dla jednej osoby może być łatwe do wykonania, dla innej osoby stanowić może bardzo duży problem. Dlatego warto znać swoje możliwości i ograniczenia, wady i zalety oraz swoje usposobienie aby wybór zawodu czy pracy nie był dziełem przypadku.

A Ty dobrze wybrałaś/eś?

Zajęcia z cyklu „Od marzeń do kariery", podczas których rozmawialiśmy m.in. o osobowości, prowadziliśmy w klasach zawodowych i ogólnokształcących. Mieliśmy zatem do czynienia z uczniami klas gastronomicznych, handlowych, rolniczych, mechanicznych, hotelarskich i innych. Motywacje do podjęcia nauki w konkretnym zawodzie każdy uczeń miał inne. Plany po zakończonej edukacji również. Z naszych obserwacji wynika, że większość planuje dalszą naukę i/lub pracę w innym zawodzie.

W październiku odwiedziliśmy uczniów trzech szkół, gdzie poprowadziliśmy 4 zajęcia z cyklu „Porozmawiajmy o talentach" (66 uczestników) oraz 6 zajęć z cyklu „Od marzeń do kariery" (94 uczestników). Poprowadziliśmy również jedne zajęcia pt. „Etat czy samozatrudnienie?", które są naszą nową propozycją dla uczniów. Wzięło w nich udział 16 osób.