Informujemy, że z dniem 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która wprowadza nowe zasady zgłaszania przez pracodawców ofert pracy do urzędów pracy i ich upowszechniania w bazie ofert pracy o nazwie ePraca (aktualnie Centralna Baza Ofert Pracy).
W art. 83 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy określono, że oferty pracy do ePracy obowiązkowo zgłaszają podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) tj.:
1) organy władzy publicznej;
2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych;
3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;
4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;
5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Pracodawca w zgłoszeniu oferty pracy wybiera urząd pracy wiodący w zakresie realizacji oferty pracy, właściwy ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce wykonywania pracy albo inny wybrany przez siebie. Pracodawca poza wybraniem urzędu pracy wiodącego może wybrać dodatkowe urzędy pracy odpowiedzialne za realizację oferty pracy, w szczególności, jeżeli miejscem wykonywania pracy określonym w ofercie pracy jest województwo lub teren całego kraju. Powiatowy Urząd Pracy zapewnia w swojej siedzibie pomoc przy zgłaszaniu ofert pracy do ePracy.
Efektem przedmiotowej zmiany ma być zwiększenie liczby ofert pracy a tym samym ułatwienie osobom bezrobotnym i poszukującym pracy poszukiwanie pracy, dotyczy to w szczególności ofert pracy na stanowiska specjalistyczne.