Wychodząc naprzeciw stale zmieniającym się trendom na lokalnym rynku pracy oraz wymaganiom pracodawców względem potencjalnych kandydatów do pracy nasi doradcy postanowili zorganizować trzydniowy cykl spotkań pod wspólną nazwą „Pakiet kompetencyjny". Zajęcia odbyły się między 12 a 16 lipcem 2018 r. Ideą tych spotkań było odpowiednie przygotowanie osób bezrobotnych oraz poszukujących zatrudnienia do rozmowy kwalifikacyjnej lub do podjęcia decyzji o tym, czy lepiej podjąć zatrudnienie czy rozpocząć pracę na własny rachunek zakładając działalność gospodarczą. W tym celu przygotowaliśmy zajęcia z zakresu radzenia sobie ze stresem, o szeroko rozumianej przedsiębiorczości oraz na temat komunikacji interpersonalnej. Zajęcia prowadzone były przez naszych doradców oraz specjalnie zaproszonych specjalistów z zakresu przedsiębiorczości z instytucji z nami współpracującymi.
Stres jest nieodzowną częścią naszego życia zarówno w pracy jak i w życiu osobistym. Większość z nas ma swoje sposoby na zniwelowanie jego działania. Jedni znajdują sobie zajęcie, aby nie zaprzątać sobie głowy problemami, inni natomiast starają się znaleźć ich rozwiązanie. Często czytając ogłoszenia o pracę wyczytać możemy, że pracodawcy wymagają odporności na stres. Co się kryje za tym sformułowaniem? Jeden z najwybitniejszych pisarzy amerykańskich – Stephen King – zauważył w jednej ze swoich książek, że „każdy człowiek ma jakąś granicę wytrzymałości na stres". O tym co zrobić aby tej granicy nie przekroczyć, jak radzić sobie z sytuacjami stresowymi opowiedział doradca zawodowy z Powiatowego Urzędu Pracy w Tczewie – Pani Katarzyna Roszman.
Kto może powiedzieć więcej na temat prowadzenia własnej działalności gospodarczej, ducha przedsiębiorczości oraz samorealizacji jeśli nie specjaliści w tej dziedzinie? Na drugi dzień zajęć z zakresu przedsiębiorczości właśnie, udało nam się zaprosić praktyków z tczewskiego oddziału Urzędu Statystycznego, Domu Przedsiębiorcy i Biznes Punktu. „Kluczem do sukcesu jest skoncentrowanie umysłu na tym, czego pragniemy, nie na tym, czego się boimy". W duchu tego stwierdzenia sformułowanego przez Briana Tracy'ego – autorytetu z dziedziny rozwoju osobistego i psychologii sukcesu – odbyły się warsztaty. Podczas zajęć uczestnicy wysłuchali łącznie czterech wystąpień, a poprowadzili je:
Kamila Musiał – Referendarz statystyk z tczewskiego oddziału Urzędu Statystycznego przygotowuje, analizuje i publikuje dane statystyczne na podstawie informacji zaczerpniętych podczas badań, rejestruje podmioty gospodarcze w rejestrze REGON. Na zajęciach zaprezentowała z jakich usług mogą skorzystać klienci urzędu statystycznego oraz jakie informacje można pozyskać ze stron internetowych urzędu.
Adam Janas – Trener, przedsiębiorca. Twórca Biznes Punktu (dawniej Cowork Tczew), pierwszej tczewskiej, prywatnej przestrzeni dla rozwoju przedsiębiorców. Założyciel i koordynator Projektu Bogaty Uczeń mającego na celu szerzenie edukacji finansowej wśród młodzieży ponadgimnazjalnej. Podczas zajęć opowiedział o różnych sposobach na odnalezienie siebie na rynku pracy i wykorzystania go zwiększenia swoich potencjalnych dochodów.
Krystian Jendrzejewski – Kierownik Domu Przedsiębiorcy w Tczewie, współinicjator szeregu działań mających na celu pobudzenie ducha przedsiębiorczości w mieszkańcach miasta i powiatu. Podczas swojej prezentacji przedstawił plusy i minusy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, wspomniał również o zmianach związanych ze składkami ZUS.
Przemysław Karczyński – Doradca klienta w Powiatowym Urzędzie Pracy w Tczewie, zajmujący się obsługą pracodawców oraz marketingiem usług oferowanych przez urząd opowiedział zebranym o aktualnej sytuacji na lokalnym rynku pracy, nakreślił jakie wymagania stawiają pracodawcy poszukujący pracowników, jakie umiejętności są kluczowe przy poszukiwaniu pracy oraz w jakich zawodach najłatwiej jest znaleźć zatrudnienie.
John D. Rockeffeler – amerykański przedsiębiorca, uznawany za najbogatszego człowieka w historii świata – już dawno temu zauważył, że komunikacja interpersonalna jest bardzo ważną częścią funkcjonowania człowieka w środowisku pracy. Stwierdził on: ,,umiejętność komunikowania się, stała się w dzisiejszym świecie towarem, za który gotów jestem płacić więcej, niż za jakikolwiek inny". Trzeciego dnia zajęć – 16 lipca 2018 r. - w ramach „Pakietu kompetencyjnego" skupiliśmy się właśnie na zagadnieniu komunikacji interpersonalnej. Rozróżniliśmy komunikację werbalną i niewerbalną. Zgodziliśmy się, że umiejętność porozumiewania się jest bardzo istotna. Z badań wynika, że prawie 70% czasu w ciągu dnia poświęcamy na rozmowę z drugim człowiekiem. Osoby uczestniczące w spotkaniu poznały także bariery, które utrudniają komunikację, a także najważniejsze zasady skutecznej komunikacji. Nie zawsze do tego aby przekazać komunikat potrzebne są słowa. Wystarczy gest, ruch ciała czy mimika, która czasem wyraża więcej niż mogłyby opisać to słowa. O tym jak prawidłowo odczytać te znaki niewerbalne również dowiedzieli się uczestnicy. Oprócz wykładu był również czas na ćwiczenia aktywizujące uczestników zajęć. Celem ćwiczeń było zwrócenie uwagi na umiejętność aktywnego słuchania drugiej osoby, zrozumienie komunikatu wysyłanego przez rozmówcę, umiejętność pracy w grupie oraz stworzenie listy cech dobrego słuchacza. Tajniki komunikacji interpersonalnej przedstawił nasz doradca zawodowy – Pani Marzena Grochola. Uczestnicy wzięli również udział w rozgrywce pokera osobowościowego. Przy okazji gry każdy ma możliwość lepiej poznać samego siebie.
Ufamy, że wyposażeni w taką wiedzę klienci będą bardziej świadomymi uczestnikami rynku pracy co w konsekwencji ułatwi im poszukiwanie pracy.