Zadania Wydziału Monitorowania, Rozliczeń i Płatności EFS
- Wydział Monitorowania, Rozliczeń i Płatności EFS realizuje zadania poprzez:
- Zespół ds. Obsługi Finansowej i Nieprawidłowości EFS;
- Zespół ds. PO WER;
- Zespół ds. Edukacji Przedszkolnej;
- Zespół ds. Rozliczeń Projektów.
- Do zakresu zadań Wydziału Monitorowania, Rozliczeń i Płatności EFS należy obsługa programów operacyjnych w szczególności poprzez:
- prowadzenie bieżącego monitoringu postępu rzeczowego i finansowego realizowanych projektów;
- bieżącą współpracę z realizatorami projektów w zakresie wprowadzania zmian do wdrażanych projektów, w tym przygotowywanie aneksów do umów;
- weryfikację wniosków beneficjentów o płatność, w tym ocenę kwalifikowalności wydatków;
- współpracę z Instytucją Zarządzającą przy przygotowywaniu Planu ewaluacji programu operacyjnego, a także z Regionalnym Obserwatorium Terytorialnym i z podmiotami przeprowadzającymi ewaluacje na zlecenie Instytucji Zarządzającej;
- zabezpieczenie środków na realizację programów operacyjnych oraz opracowywanie prognoz wydatków;
- sporządzanie dokumentacji finansowej w zakresie finansowania oraz współfinansowania programów operacyjnych;
- przygotowywanie deklaracji wydatków celem przekazania do IZ;
- wystawianie na rzecz beneficjentów zleceń płatności poprzez rejestrację danych dotyczących tych zleceń oraz zleceń wypłaty współfinansowania krajowego ze środków budżetu państwa;
- sporządzanie informacji dotyczących nieprawidłowości, w tym zestawienia nieprawidłowości oraz zgłaszanie nieprawidłowości do KE;
- odzyskiwanie kwot podlegających zwrotowi, w tym przygotowywanie w tym zakresie decyzji administracyjnych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych oraz prowadzenie postępowań egzekucyjnych związanych z odzyskiwaniem kwot;
- przygotowywanie decyzji o umorzeniu w całości albo w części oraz o odroczeniu albo rozłożeniu na raty spłaty należności wynikających z obowiązku zwrotu środków, o których mowa w ustawie o finansach publicznych;
- prowadzenie rejestru kwot wycofanych oraz kwot podlegających procedurze odzyskiwania w odpowiednich systemach informatycznych;
- przygotowywanie zgłoszenia do ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz do wiadomości IZ podmiotów podlegających wykluczeniu do rejestru podmiotów wykluczonych na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;
- bieżąca współpraca z BGK w ramach realizowanych płatności na rzecz beneficjentów oraz zwrotów środków;
- monitorowanie postępu finansowego programów operacyjnych;
- obsługa systemów informatycznych wynikających z wdrażania programów operacyjnych;
- realizację zadań związanych z wdrażaniem PO WER, w tym administrowanie SL2014, z wyłączeniem zadań z zakresu kontroli projektów i działań informacyjno-promocyjnych.